Verplichte examens Engels in het mbo nodig?
Nee, absoluut niet. Maar ja, ik bepaal de regels niet. Dat is onze minister van onderwijs. Als het aan mij ligt, dan zou mevrouw Van Bijsterveldt veel en veel nauwkeuriger moeten kijken naar de verschillende mbo-4 opleidingen en op basis van type opleiding de verplichte landelijke examens Engels moeten bepalen. Wat ze nu doet is alle opleidingen over een kam scheren. De minister van onderwijs zegt in haar brief van 28 november 2011 het volgende:
“In studiejaar 2013-2014 begin ik met de gefaseerde invoering van centrale examens Engels voor niveau 4. Ik vind namelijk dat mbo-studenten op niveau 4 goed moeten kunnen doorstromen naar het hbo. Daarvoor moeten ze de Engelse taal goed beheersen.”
Het is mooi dat ze hoopt dat iedereen doorstroomt naar het hbo, maar ze gaat hiermee volledig voorbij aan de werkelijkheid: een relatief grote groep mbo-4 studenten gaat werken nadat ze het diploma hebben behaald. Een deel van de mbo-4 studenten werkt overigens al tijdens de opleiding. Mijn bbl-studenten (beroepsbegeleidende leerweg) zijn al vier dagen per week in de praktijk bezig en gaan een dag naar school. Zij werken in een vakgebied waarbij ze amper de Engelse taal nodig hebben. Wat ze wel nodig hebben, is vakkennis en heel veel vaardigheden om een specialistisch product te maken. Ze kunnen zeer nauwkeurig werken, met de handen, ze moeten regelmatig leiding kunnen geven aan een kleine groep collega’s en ze moeten overzicht kunnen houden over allerlei projecten. Maar Engels? Nee, joh.
Ik noem een paar willekeurige eindproducten van deze mbo-4 studenten:
- huizen van binnen en buiten goed in de verf zetten
- wanden prachtig stuken
- gebitsprotheses exact afmeten
- schoenzolen perfect laten zitten
- lenzen en brillen nauwkeurig aanmeten
- hoortoestellen op de juiste manier afstellen
Geen talenknobbel
Als docent Engels hoor ik regelmatig van de studenten dat ze heel bewust voor hun opleiding hebben gekozen, omdat er eindelijk eens geen taal in het programma zit. Want talenknobbels hebben ze vaak niet. Techniek en werken met materialen en apparaten spreekt deze groep veel meer aan.
Afhaken
En wat zie ik nu met de invoering van het verplichte examen Engels in deze opleidingen? Studenten durven niet meer naar de les te komen, vertellen mij dat ze slecht slapen, gaan de opleiding in z’n geheel minder leuk vinden en ik zie de eersten al afhaken. Dat lijkt me nou net niet de bedoeling van mevrouw Van Bijsterveldt. Dat er studenten afhaken, terwijl ze geweldige ambachtslieden zouden kunnen zijn in hun vak is in mijn ogen dood – en doodzonde. Deze praktisch ingestelde studenten zouden nooit deze verplichting van het vak Engels opgelegd mogen krijgen.
Keuzevak Engels
Ik hoop dat de minister echt nog eens goed gaat kijken naar welke opleidingen wel Engels nodig hebben (denk aan toerisme, handel, IT, verzorging, vrijetijdsstudies) en opleidingen waarbij het Engels in de praktijk nagenoeg niet voorkomt. Ik hoop dat de bewindsvrouw de regeling versoepelt en dat opleidingen zelf mogen bepalen of het Engels een verplicht onderdeel van het curriculum wordt. Bied het vak facultatief aan, als een keuzevak, daarmee bereik je veel meer.
Opleiders, docenten, stagebedrijven en zeker ook studenten kunnen vanuit de praktijksituatie prima zelf aangeven of zij over de grens moeten kunnen spreken en schrijven of niet. Bijsterveldt kan zodoende veel mensen tegemoetkomen en haar ultieme doel om meer te focussen op vakmanschap veel beter bereiken. Bovendien kan ze tegelijkertijd zakken met geld besparen. In tijden van economische crisis toch zeer aantrekkelijk, niet?
Uw vertaler engels
U heeft gelijk dat het belangrijk is dat ze een vak leren en dat ze daar in specialiseren, maar het kan altijd voorkomen dat ze op een vroege leeftijd een verkeerde keuze maken. Als leerlingen later dan toch naar het HBO gaan, zullen ze zeer veel moeite hebben deze kennis weer in te halen. Verder onderschat je denk ik het belang van de Engelse taal. Ook in het bedrijfsleven waar zij specialist op een bepaald gebied worden, zullen ze ongetwijfeld een keer met de Engelse taal te maken krijgen. Als je dan de basis van het Engels beheerst, is dit natuurlijk een groot voordeel.
Jos
Ik ben het volledig eens met Sandra.
Niet iedereen wil en kan HBO doen.
Ik kan heel goed leren maar wegens spraakproblemen kan ik nooit vreemde talen leren, ik ben nu de dupe. En dat terwijl exacte vakken allemaal zeer goed gaan.
Dus er zit niets anders op als STOPPEN MET LEREN. Men wilt dit blijkbaar zo voor een grote groep studenten die problemen hebben met de talen. Denk toch eens na voordat weer eens een nieuw plan wordt gemaakt, het is nog altijd MBO!
edyta
Ik ben mee eens.Ik zelf ben begonnen met BBl verpleegkundige (verkorte opleiding)
en de kans is groot dat ik door de Engelse taal geen verpleegkundige kon worden.
Hopeloos!
Renate Smit
Ik kan niks anders toevoegen.
Je denkt er precies zo over als heel veel andere mbo studenten.
Bied het vak facultatief aan!
Suzan
Ik doe de opleiding financieel administratief medewerker. Ik hoor nu eigenlijk naar het 3e jaar te gaan om niveau 4 af te ronden maar ik heb besloten dat niet te doen. Vorig jaar kon je namelijk nog op niveau 3 je diploma halen met alleen Nederlands en rekenen en ik heb eind schooljaar besloten om het daar bij te laten. Alleen moet ik nu dus nog Nederlands en rekenen examens doen en dan ben ik klaar.
Ik heb namelijk dyslexie en ik heb op het vmbo er heel veel bijles gehad voor Engels. Ik was er ongeveer 3 uur op een dag mee bezig en op zaterdag en zondag bijna de hele dag. En toen heb ik het net weten te halen. Ik weet zeker dat als ik niveau 4 had geprobeerd ik dan me diploma door Engels niet had gehaald en ik dan een andere opleiding had moeten zoeken maar nooit kunnen slagen door Engels. Dat kan toch niet normaal zijn? Dat als je alleen geen engels kan je geen toekomst mag hebben?
Ursela
Mijn dochter krijgt geen Engels meer op MBO niveau 3 maar ze wil graag doorstromen naar niveau 4 aangezien ze niet zo goed is in leren zoek ik naar een goede Engelse les zodat zij haar Engels op niveau kan houden voor een eventuele vervolgstudie.
Mijn dochter gaat nu leren voor pedagogisch medewerker. Als ze daar in gaat werken vangt ze basisschool kinderen op na schooltijd.
En op de basisschool krijg je in de bovenbouw al Engels.
Ik vind het allemaal wel wat “krom”.
Wie weet waar mijn dochter haar Engels kan blijven leren?
sandra
Geachte mevrouw Van der Zee, mbo-opleidingen bieden inderdaad bijna nooit Engels op niveau 3 aan, maar wel op niveau 4. Ik begrijp uw zorg dat uw dochter dan een tijd niet haar Engels oefent. Naast het volgen van privé- of bijlessen zou ze bijvoorbeeld een combinatie van dagelijkse apps (onze web-app English a Day of Nubeterengels), Duolingo of teksten op het internet kunnen lezen over onderwerpen die haar aanspreken. Het is een kwestie van actief de taal in je eigen leven blijven gebruiken. Ook wekelijks met iemand spreken die het Engels goed beheerst, kan een leuke, informele manier zijn om het te onderhouden. Veel succes!
Sandra Wormgoor
Ingrid
Ik doe de opleiding mbo 4 verpleegkunde. Daarvoor 30 jaar doktersassistente geweest. Ik ga met plezier naar mijn werk, maar ik ga niet met plezier naar school. Reden is vanwege de vakken Engels en Nederlands. Stoppen ja misschien wel.
Sandra Wormgoor
Twaalf jaar geleden schreef ik bovenstaand blog. Toen vond ik dat het Engels een keuzevak zou moeten zijn in het mbo en dat vind ik nog steeds. Intussen is de arbeidsmarkt krapper geworden, waardoor het nog lastiger is om geschikt personeel te vinden. Des te meer een reden om elke keer specifiek te kijken naar de persoon die solliciteert en goed in te schatten of hij of zij de functie adequaat kan invullen. Is Engels een belangrijke taal om te communiceren in die baan? Dan is het fijn dat de kandidaat dit op basisniveau beheerst. Is Nederlands belangrijk (en meestal is dat het geval)? Dan zal de kandidaat moeten kunnen aantonen dat hij of zij minimaal B1 heeft behaald. Je moet natuurlijk zoveel mogelijk miscommunicatie en medische missers voorkomen. Kortom, de taal blijft cruciaal in de zorg, maar ook gepassioneerd personeel. Hoe strict men nu bij de selectie aan de mbo-poort én bij HR-afdelingen is, weet ik niet, maar het zou mooi zijn als men gaten in de kennis van talen kan aanvullen met extra cursussen. Immers, een taal leer je vaak makkelijker op de werkvloer dan in een schoolbank.