Grenzeloos lesgeven. Praktische gids voor de zelfstandige online taaldocent
We hebben er tot nu toe nog weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar nu is het dan zover: binnen een paar weken verschijnt ons boek “Grenzeloos lesgeven. Praktische gids voor de zelfstandige online taaldocent.” Superspannend allemaal en wat een proces was het, een boek van iets meer dan 100 pagina’s schrijven. Heel iets anders dan taalles geven, dat kan ik je wel vertellen! Met ‘ons’ bedoel ik mijzelf en Mary van den IJssel, collega, wijkgenote, oud-studiegenote (maar toen kenden we elkaar nog niet!), specialist in e-learning en bovenal goede vriendin.
Hoe het zover kwam …
In het voorjaar van 2019 bezocht ik een conferentie voor NT2-docenten van Uitgeverij Coutinho in Amsterdam. Na afloop mailde de uitgeverij mij een evaluatieformulier. Wat had ik die dag informatief gevonden en wat ik had gemist? Deze werkconferenties van Coutinho zijn altijd interessant, maar ik had stiekem gehoopt op een workshop over mijn eigen manier van lesgeven via Skype. Helaas was dat twee jaar geleden nog niet het geval en dus reden om dit aan de uitgeverij die in taalonderwijs is gespecialiseerd te laten weten. Hoe mooi was het dat ze me toen vroegen of ik interesse had dit hiaat op te vullen. Samen met Mary pakte ik de handschoen op en schreven we een eerste opzet. De uitgeverij legde de toen nog ruwe schets voor aan een tiental referenten, onder meer ook om de behoefte aan dit onderwerp te bevragen. Destijds, december 2019, was niet iedereen daarvan overtuigd.
… en het nu bijna klaar is!
Iets meer dan drie maanden later veranderde die behoefte compleet! Opeens moest de halve wereld gaan lesgeven via Zoom, Teams, Whatsapp en Skype. Mary en ik keken elkaar toen aan en dachten: sh*t, ons boekje is nog lang niet klaar! Sociale en professionele media, zoals Facebook en LinkedIn, ontploften want iedereen stelde elkaar vragen over hoe je het beste taalles kon geven aan met name grote groepen. Zeer legitieme vragen. Docenten hadden net als hun leerlingen geen enkele ervaring met realtime lesgeven via een scherm en als het dan ook nog moet, dan is het een hele klus! De volwassen cursisten die vrijwillig aanklopten voor maatwerklessen bleven echter aankloppen vorig jaar waardoor wij ervan overtuigd zijn dat er wel degelijk ook, en misschien wel meer, behoefte is aan meer kennis over taalles geven aan individuen en kleine groepen. Deze behoefte hadden we al gemerkt in de aanmeldingen voor onze trainingen “Online privéles geven voor taaldocenten” die Mary en ik vanaf 2019 hebben gegeven. Dit en de plotselinge urgentie van de pandemie maakten dat we door vorig jaar hebben doorgepakt. Nog een paar weken en dan verschijnt onze gids. Grenzeloos spannend!