Skip to main content

Pionieren is verbeelden en ideeën testen

Vorige week kwamen de onderwijspioniers, 40 docenten met een goed idee, weer bij elkaar in Utrecht, op de inspirerende locatie van de middelbare school Unic. Deze tweede keer wisselden we in ons pioniersgroepje de voortgang van onze projecten met elkaar uit en nogmaals wees onze coach Wim ons erop dat je met beeld je eigen project nog beter kunt samenvatten dan met woorden. Ik kan hem daarin volledig gelijk geven. Een foto zegt meer dan duizend woorden. En een filmpje van een paar minuten ook.

Rick had een volledige presentatie gemaakt met foto, film en interviews van collega’s. Dat was zeker duidelijk! De reden om zo’n uitgebreid verhaal te maken was dat hij dit materiaal niet alleen voor ons had gemaakt, maar ook voor allerlei andere bijeenkomsten waar hij over zijn project wilde vertellen. Twee vliegen in een klap, zo moet hij hebben gedacht. Dat pakte heel goed uit.

Cathy vertelde dat haar collega’s vorige week waren gestart met het lesprogramma om samen met de leerlingen haar idee, een lokaal een facelift te geven, bij de leerlingen te introduceren. Een enkele leerling reageerde knorrig en negatief, maar de meesten vonden het een cool en vet plan om hun eigen werkruimte naar eigen idee in te mogen richten. De groep van zo’n 25 leerlingen werd opgedeeld in groepjes van 4 tot 5 leerlingen en het de groep met het beste plan kon de competitie uiteindelijk gaan winnen. Daar had iedereen wel zin in! Tijdens de introductieles had een van de collega’s foto’s gemaakt en Cathy had deze foto’s weer met pen bewerkt. Resultaat: een soort stripverhaal van zes foto’s met spreekballonnetjes erbij getekend. Het was een originele en creatieve manier om ons te laten zien hoe haar project was gestart.

Helaas waren Per Ivar en Jos afwezig bij deze tweede ontmoeting en moest ook ikzelf toegeven niets te hebben gemaakt. Mijn excuus was dat ik 1,5 week in het buitenland had doorgebracht en ik niet op mijn school aanwezig was geweest om een en ander in beeld te brengen (ik werk slechts een dag per week op de Dutch Health Tec Academy). Uiteraard voldeed het mondeling toelichten van de voortgang ook. Waar ik tegenaan ben gelopen, was dat de Jargon-app die al ‘up and running’ is nog meer zichtbaar moest worden voor de studenten in de digitale schoolomgeving. Het liefst zag ik de app op de homepage van DHTA, met een icoontje. En dat is na wat heen en weer e-mailen toch gelukt!

Een ander, zeer inspirerend moment van deze tweede bijeenkomst vond ik de workshop van Sarah Schulman. Sarah is socioloog en een ‘visiting scholar’ bij Kennisland. Zij vertelde op deze avond over het werkproces van ‘prototyping en iterations’ tijdens een project. Voordat je iets succesvol kunt implementeren, moet je het plan of het idee vele malen ontleden op onder meer definitie en implicatie, want zoals jij zelf een idee ziet, zo kan een ander dit compleet anders zien. Als ik als docent iets bedenk voor mijn studenten, kunnen deze studenten dit idee zinloos, onpraktisch, ouderwets, achterhaald of gewoon saai vinden. Dat betekent dan simpelweg dat zij het niet of nauwelijks in de praktijk zullen gebruiken. Sarah gaf aan dat zij in Londen een project voor werkloze jongeren had opgezet waarbij ze elke stap samen met vier projectmedewerkers in detail had uitgedacht via een zogenaamd prototyping-loop: het idee en de definitie testen, evalueren en bijstellen (=iteration).

Wat ik ook zeer interessant vond was om te ontdekken hoe nauw het komt als je onderdelen van je plan niet goed tot de kern uitpluist samen met je doelgroep, in dit geval de werklozen in Londen die een baan zochten. Als je je eigen aannames niet checkt en afstemt met de mensen waar het om draait, zul je er vaak naast zitten, omdat je onbewust vanuit je eigen waardes en normen denkt en handelt. Sarah gaf aan dat sommige ideeën binnen hun project tientallen ‘iterations’ nodig hadden, voordat het definitief ingezet kon worden. Mijn les hier was: ook ik zal mijn eigen idee van zowel de Jargon-app en de voorbeeldvideo’s die we voor alle opleidingen bij DHTA willen maken, moeten onderwerpen aan de prototyping-loop. Want alleen dan zal de kans op succes groter zijn.

Deze tweede bijeenkomst van Pioniers leverde weer genoeg stof tot nadenken en actiepunten voor de komende weken op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Wilt je ook op de hoogte blijven van Taaltutor? Meld je nu aan voor de nieuwbrief

© Caro Grafico. All rights reserved.