Onderwijspioniers van start!
Het is alweer een week geleden dat ik tussen 39 Onderwijspioniers op de bekende middelbare school UniC in Utrecht op de hoge trap in de aula zat. Wat ik daar deed? Luisteren naar de aftrap van de eerste van vier bijeenkomsten voor onderwijspioniers. 39 docenten ‘met een goed idee’ zijn namelijk dit voorjaar bekroond met een mooie subsidie van 5000 euro. Met dat geld kunnen we op onze scholen ons idee gaan uitvoeren. Twee organisaties, Onderwijscoöperatie en Kennisland, maakten dit mogelijk.
Ik zat in een groep met drie docenten uit het mbo en een uit het vo. De introductie van onszelf verliep al anders dan bij gebruikelijke voorstelrondjes: we moesten onszelf en ons idee via een video laten zien. Zeer inspirerend, want het idee komt dan vooral via beeld binnen.
Video Wise Learning
Mijn idee was (is nog steeds) het maken van instructievideo’s voor alle nieuwe leerlingen op de Dutch Health Tec Academy (DHTA). Dus voor alle opticiens, TOA’s (technisch oogheelkundige assistent), audiciens, tandtechnici en orthopedische technici. De voorbeeldvideo’s laten zien hoe je in het Engels gesprekken voert met klanten of patiënten en hoe je bijvoorbeeld een presentatie in het Engels geeft. Zo zien eerstejaarsstudenten wat later van hen verwacht wordt bij het mondeling examen. Ik werk samen met twee collega’s van DHTA, Kirsten Lyklama en Feyrouz Mgazen, en we hebben het project ‘Video Wise Learning’ genoemd. Al lerend wijzer worden door het gebruik van video’s. Om deze video’s te maken, huren we binnenkort Serge de Beer van Learningtour in die alles weet van het maken van video’s in het onderwijs. Hij gaat een workshop organiseren voor onze taal- en vakdocenten, zodat de docenten daarna zelf aan de slag kunnen.
Jargon-app
Aanvullend op deze video’s vond en vind ik het zinvol dat studenten (en professionals in hun beroepspraktijk) direct de mogelijkheid hebben om een (medisch-technische) vakterm te kunnen opzoeken tijdens hun studie aan de DHTA of in de winkel, op de oogpoli of in het lab. Deze specialistische digitale woordenboeken met vertalingen van NL naar EN en van EN naar NL zijn nog niet beschikbaar, althans, ik heb ze nog niet gespot op het internet. Daarom heb ik een app bedacht waarbij de gebruiker een woord kan opzoeken dat wordt:
- vertaald;
- uitgesproken (dit is nog in ontwikkeling in de app);
- geïllustreerd met behulp van een foto of video
- beschreven met woorden;
- doorverwezen met een Wikipedia-link.
De app is gratis beschikbaar en te gebruiken op een computer, tablet of smartphone. Van de subsidie die wij voor het Video Wise Learning project hadden ontvangen, is al een deel besteed aan de ontwikkeling van deze web-app, ook weer in samenwerking met Serge de Beer. De app moet nu gevuld gaan worden met zoveel mogelijk vaktermen en vertalingen en dit doen we samen met studenten en gebruikers van de app. Nieuwsgierig? Kijk op: Jargon.
Raakvlakken
Ons expeditiegroepje (zie foto) komt er wel. Er waren opvallend veel raakvlakken: de meesten van ons willen meer werken met nieuwe technieken en het opzetten en inrichten van een praktijkruimte voor leerlingen. Door deze overeenkomstige ambities denk ik dat we elkaar zeker kunnen inspireren en veel van elkaar leren.
Bij aanvang van de middag/avond benadrukte de bedenker van Onderwijspioniers, Kimon Moerbeek, dat deze bijeenkomsten zijn ontstaan door een behoefte aan ideeën uit de onderwijspraktijk zelf. Nog steeds beginnen innovatieve ontwikkelingen in het onderwijs aan de top, bij managers, directeuren en beleidsmakers. Het idee van Onderwijspioniers is om juist de mensen op de werkvloer een kans te geven hun plannen handen en voeten te geven. Juist de docenten weten wat er leeft, wat de behoeftes zijn en hoe zij samen met collega’s en management van hun school deze behoeftes kunnen omzetten in nieuwe onderwijsmiddelen of -projecten. Kortom, deze middag en de drie volgende Pioniersdagen zijn helemaal voor ons!
v.l.n.r. Sandra, Wim (coach), Per Ivar, Jos, Cathy en Rick.