Eerste netwerkbijeenkomst ict’ers groot succes!
Gelukkig was de meeste regen voor 5 uur uit de hemel gevallen en kon de eerste netwerkbijeenkomst van ict’ers droog van start gaan. Al iets voor vijven zaten de eerste gasten (Jona, Vedanta en Geert) in de lobby van Movares, waar je vanwege de veiligheid moest wachten op Jan, de ict-coördinator van Movares en medeplichtige aan de organisatie. Jan begeleidde iedereen persoonlijk naar de 4e verdieping waar we een prachtig uitzicht hadden over het bus-en treinstation. Bij de inschrijving deed je je visitekaartje in een soort van vissenkom, en als je er nog geen een had, dan maakte je er ter plekke een, zodat je naam in elk geval kon meedoen in de grote einde-avond trekking.
Warme pizza
De groep was klein maar fijn: laatstejaars studenten, oud-studenten (alumni), ict-coördinatoren en stagebegeleiders, een oud-docent en een huidige docent van de ASA ICT Academie. We startten met een uitgebreid welkomstwoord van Jan, die bijna niet kon ophouden met smeuïge anekdotes over en technische hoogstandjes van Movares. Zo’n 20 mensen splitsten zich daarna op voor de eerste workshopronde met een stuk warme pizza in de ene hand en een drankje in de andere. De helft koos voor “Goed leren schrijven door verhalen te vertellen met beelden”, de andere helft voor de workshop “Alles over freelancen”.
Over IKEA-plaatjes en de Jan-techniek
Wist u dat we steeds meer in een wereld van plaatjes en beelden leven? Rick, de ict-stagiaire bij Movares, is daar vanwege zijn dyslexie best wel blij mee. Want als hij moet schrijven en vertellen, denkt hij in beelden. Jan heeft hem tijdens zijn stage deze handige methode geleerd om zijn beperking de baas te zijn. Rick vertelde de groep – als een gids in een museum – over hoe hij een plaatje (een beeld of schilderij) zag en interpreteerde. Een van de plaatjes was het schilderij ‘Don’t push’ maar we zagen een plaatje met het woord ‘Push’. Dit beeld vond Rick fascinerend en hij vertelde er lustig op los. In zijn verhaal bracht hij onbewust structuur aan, een inleiding, details en tot slot conclusies. Door eerst te vertellen heeft hij de beelden in zijn hoofd die hij later weer makkelijker voor zich kan halen om alles op papier te zetten. Deze manier van eerst vertellen aan de hand van beelden en daarna gestructureerd schrijven noemen we vanaf deze avond de Jan-techniek (met permissie ;-). Aan het einde van de workshop over verhalen vertellen, kwam een deelnemer van de groep tot de conclusie dat we van de Egyptisch hiërogliefen via de boekdrukkunst en de miljoenen boeken die daarna volgden en nu de miljarden internetteksten terug zijn bij het begin: in een wereld die steeds meer om plaatjes, iconen en beelden gaat draaien. De wereld van de IKEA, waarin we een handleiding met alleen wat plaatjes ontvangen om de Billy-kast in elkaar te kunnen zetten. Of de wereld van ons computerscherm met al z’n icoontjes, de iPad, waar we met een touch screen een plaatje aanraken om verder te bladeren. Zo lezen we, zo leren we, zo communiceren we.
Zzp’er en ict’er
Menno gaf de workshop over freelancen. Hij is namelijk al enkele jaren freelancer in de ict en hij vertelde vol enthousiasme over zijn eigen bedrijf First Step ICT en zijn ondernemerservaringen. Het bestaan van een zelfstandige is niet altijd eenvoudig, maar je maakt veel mee en leert elke dag bij. Never a dull moment! Hij vertelde over de inschrijving als zzp’er bij de Kamer van Koophandel, de regeltjes van de belastingdienst, het benaderen van klanten, hoe handig het is om ingeschreven te staan bij detacheringsbureaus en werving en selectiebureaus. Deze laatsten sturen hem dagelijks vele e-mails met opdrachten, waaruit Menno geschikte opdrachten filtert. Zijn verhaal was aanstekelijk en menig ict’er bij deze workshop wilde morgen wel beginnen!
Niets is meer privé op internet
Bastiaan, oud-student ict en momenteel tijdelijk aan de slag als service desk agent, vertelde ons hoe mooi en handig, maar ook hoe verraderlijk sommige Social Media, zoals Twitter, Facebook of LinkedIn, kunnen zijn. We tonen op allerlei internetpagina’s onszelf, onze hobby’s, onze kwaliteiten en denken dat iedereen netjes met deze data omgaat. Maar de werkelijkheid is veel grilliger… helaas leven er ook mensen in deze wereld die nogal onbehouwen of ongenuanceerd, ja zelfs moedwillig onze gegevens misbruiken. Misschien was het je al opgevallen, maar ik heb in deze blog bewust geen achternamen genoemd. Officieel zou ik de genoemde personen eerst van mijn blogtekst op de hoogte moeten stellen en vragen om toestemming voor publicatie. Nu publiceer ik wel, maar zonder alle persoonlijke info. Ik stuur straks nog een persoonlijk mailtje naar iedereen die ik genoemd heb, of waarvan een foto is gepubliceerd en vraag of het akkoord is. En of er juist wel meer persoonlijke info bij mag. Wel wat omslachtig, maar ik hoop zorgvuldig genoeg.
Meneer S.
De enige manier om geen gedonder te krijgen met internetgegevens is simpelweg niets op internet publiceren. Tijdens de workshop van Bastiaan over de verschillende Social Media fluisterde meneer S., oud-docent van de ICT Academie en oud-collega, me in het oor: Ik heb niets op internet over mijzelf gezet, zodat ik zeker weet dat niemand mijn gegevens misbruikt. Heel slim, mij lukt dat niet meer… !
Verwachtingen op de servicedesk
Mark, groepsleider IT bij een groot ingenieursbureau, ging de discussie met zijn publiek aan over de verwachtingen die klanten van een servicedesk altijd hebben. Meestal is deze verwachting: help mij. En help mij zo prettig mogelijk. De servicedeskmedewerker is misschien wel een van de moeilijkste functies in de ict. Want je moet ijzersterk zijn in communiceren, luisteren, inleven in de klant, meebewegen, samenvatten, nog eens goed doorvragen, afstemmen, zit ik wel op dezelfde golflengte als de klant. Kortom, een hele toer om mensen goed te begrijpen en er dan ook nog een mooie oplossing voor te vinden. Mark benadrukte tijdens zijn workshop: iemand het gevoel geven dat je hem of haar helpt, kan bijna altijd door te blijven communiceren. Stiltes, halve uitleg, technisch de boel oplossen maar niet vertellen hoe of wat, allemaal uit den boze!
Missie geslaagd!
Gezien de reacties van de deelnemers hebben zij het zeer naar hun zin gehad, veel opgestoken, nieuwe mensen ontmoet, er zou gebeld en gemaild worden, zo ving ik aan het einde van de avond op. Missie geslaagd, op naar een volgende bijeenkomst! Enkele suggesties van de deelnemers voor nieuwe workshops waren: Leren solliciteren, De toekomst van ict, Netwerken voor beginners, Zakelijke communicatie, Techniek en security en Nog meer over freelancen. Wie wil meedoen de volgende keer? Wat wordt de nieuwe datum?
Pitchje
Tot slot, afgelopen donderdag is door tijdgebrek het – volgens Menno – zeer lastige Liftpraatje (Elevator Pitch), een must bij netwerken, bij ingeschoten. Bij een nieuwe bijeenkomst zullen we dit onderdeel wel weer op de lijst van workshops zetten, hoewel ik denk dat velen zichzelf aan anderen – volledig onbewust? – in een paar minuten al met een mooi Pitchje hebben voorgesteld. De eerste oefening was er dus al!