Skip to main content

Autumn School+ 2012 Kennisnet

Kennisnet blijft een van mijn favoriete trendwatchers wat ict in het onderwijs betreft: deze kennisclub in Zoetermeer volgt niet alleen de ontwikkelingen en toepassingen van ict in het klaslokaal of op scholen maar zij nodigt docenten en directeuren ook uit om kennis te maken met deze trends! Tijdens een geweldig inspirerende dag die Kennisnet toepasselijk Autumn School+ heeft genoemd, als opvolger van hun inmiddels befaamde Summer School, heb ik het volgende gezien en geleerd:

Hoe leert de student in 2030:

  • niet per se meer in een lokaal
  • via een eigen studiepad, te bepalen aan de hand van applicaties (=app) of een andere ict-tools en devices (letterlijk betekent dit natuurlijk ‘apparaat’, maar als we het over device hebben, moet je denken aan digitale apparaten zoals iPad, smartphone, e-reader of e-book en alle apparaten die er in 2030 bij zijn gekomen)
  • hij of zij leert thuis, bij vrienden of op school in een rustige ruimte waar al het lesmateriaal individueel te bestuderen is, zoals diapresentaties, apps, leesteksten met interactieve deel- en opzoekfuncties of instructievideo’s
  • deze lesstof staat klaar op zijn of haar slimme telefoon of tablet pc dat in 2030 een zeer flexibel oprolbaar schermpje is en voor de vooroplopende studenten is het een 3D-bril die zij alleen af moeten doen als ze naar de wc moeten of live met een medestudent willen communiceren
  • docenten zien de studenten nog wel in de groep maar gaan dan het geleerde (zie het als huiswerk 2.0) toepassen in praktijkopdrachten, het zg. flipping the classroom
  • deze groep kan kleiner dan de totale groep zijn, omdat de docent via zg. learning analytics precies kan zien wie wat makkelijk en moeilijk vindt in zijn of haar leerstof
  • learning analytics, zo vertelde Michael van Wetering van Kennisnet, is de toekomst voor het onderwijs, omdat het heel veel nakijkwerk voor docenten kan besparen, terwijl ze wel de resultaten per student te zien krijgen
  • en dus kan de docent zich meer toeleggen op UITLEG van formules bij wiskunde en grammaticaregels bij talen
  • de student die meer uitleg nodig heeft (te zien in de grafieken vanuit de learning analytics) krijgt meer toelichting van de docent
  • de student die de lesstof makkelijk doorlopen heeft, krijgt meer verdieping in de vorm van oefeningen op zijn of haar smart device en gaat zelfstandig verder

De playlist van Studyflow

Het inzetten van ict en leerresultaten analyseren is de core business van van de kersverse ondernemers van Studyflow, Edo van Royen, Philippe Taminiau en Tom van Vooren. Zij zijn ervaringsdeskundigen en oud-leerlingen die hun leerpad bij wiskunde op het vwo niet effectief genoeg vonden. Dit bracht hen ertoe om zelf een programma te ontwikkelen dat scores analyseert en koppelt aan de individuele leerling. Studyflow is een perfect voorbeeld van jonge ondernemende leerlingen die het vaak veel beter weten dan alle uitgevers en docenten bij elkaar, simpelweg omdat zij niet meer zelf in de schoolbanken zitten.

Personalisering van onderwijs ook bij IKEA?

De Autumn School+ stond dus in het kader van het persoonlijker maken van je studieverloop en -score-analyse. Op ons programma stond heel mysterieus een excursie naar de IKEA Concept Department in Delft. Wat had IKEA nu met personaliseren van onderwijs te maken? Ik kon me alleen maar de immens grote winkels voorstellen waar de nieuwe medewerker on the job zou moeten uitvinden hoe het reilt en zeilt bij Ingvar. Hup, het diepe in en zwemmen maar! Nou, dat was dus gedeeltelijk het geval, er was een absolute cost consciousness bij de opleiders in het Zweedse megabedrijf en een kroon werd driemaal omgedraaid voordat deze aan dure software-simulaties en medewerkersevaluatie zou worden uitgegeven.

Ok, IKEA doet het dus zuinig aan met nieuwkomers op de werkvloer, maar ondertussen heeft het bedrijf met 338 vestigingen over de hele wereld wel een gestandaardiseerd inwerkprogramma van drie maanden. De opdracht voor ons als Autumn School+ deelnemers: ga maar eens de eerste drie maanden voor zo’n nieuwe werknemer uitwerken en check of deze overeenkomt met IKEA’s inwerkprogramma.

Sommigen van ons hadden geen last van budgetbeperkingen en anderen waren volledig door de onderwijsinspectie gedrild, waardoor de nieuwe IKEA-werknemer een gouden ontgroening kreeg en na drie maanden ervaren evalueerders waren geworden die niet alleen zichzelf op fouten maar ook de manager kon beoordelen.

IKEA’s inwerktijd is pragmatischer: een nieuwkomer loopt met een buddy mee op de eigen werkplek en vinkt alle opdrachten op een digitale of papieren lijst aan. Eenmaal alles doorlopen overhandigt hij of zij deze aan de manager en, goed of niet goed uitgevoerd, de medewerker-in-opleiding krijgt een diploma om boven zijn of haar ODDA-bed te hangen.

Jongerentrends gezien door Young Works

Michael Stadhouders van Young Works vertelde ons vervolgens wat de laatste jongerentrends zijn en hoe een jongere in 2030 zal leren en leven. Zo wist ik niet dat e-mailen anno 2012 geheel uit is. Ik moet bekennen dat ik al wel onbewust zoiets ontdekt had bij mijn volwassen studenten in de bbl-opleidingen, waar men simpelweg niet e-mailt. Toch communiceert men, en ja, Sandra, dat gebeurt door te liken op Facebook, mededelingen te plaatsen, opmerkingen, foto’s en filmpjes. Wat loop ik toch achter als Bewust-Facebook-Mijdend type. Ook houden ze van alles wat leuk is, dat wist ik natuurlijk allang, en is competitie door middel van niveaus aanbrengen in lesstof essentieel. Dit vind ik zelf ook zeer stimulerend: de dagelijkse oefeningen van Beter Spellen en Nu Beter Engels van Noordhoff op smartphone of in (mijn!) e-mail zijn mijn favoriete wake-up-oefeningen!

De Autumn School+ 2012 vloog voorbij en een van de opmerkingen die ik veel heb gehoord bij de aanwezigen was dat collega-docenten zich veel te weinig bewust zijn van de voordelen van ict in hun eigen praktijk. De deelnemers aan deze Autumn School lopen ver voor de troepen uit, zo begon Edo van Royen van Studyflow zijn presentatie. Hij complimenteerde ons alle 14 door ons DE trendsetters te noemen (een beter begin kun je niet maken bij een presentatie!). In mijn ogen geheel terecht, want zeg nou eerlijk, wat zijn 14 deelnemers op al die tienduizenden docenten / managers / ict-coördinatoren in Nederland? Zij hebben allemaal, het is niet anders, deze leerzame dag gemist! En wij genieten nog even na en gaan met het geleerde onze collega’s en studenten zeker kennis laten maken met personalisering van het onderwijs!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Wilt je ook op de hoogte blijven van Taaltutor? Meld je nu aan voor de nieuwbrief

© Caro Grafico. All rights reserved.